Alla inlägg under november 2009

Av Malin - 29 november 2009 20:35

Hos oss är de helt klart en ny favorit på kakfatet...


  





Av Malin - 29 november 2009 19:31

   ...och så tänder vi första ljuset. Här hos oss i en vit ljusstake fylld med mossa och så ett natursnöre knytet runtom .


  


 Idag har vi varit ute en sväng på skyltsöndagen. Sedan traditionsenligt adventsfika hos Lejons.


Bjuder på några fler adventsbilder...


  


...jobbar på att fylla kakburkarna där i bakgrunden...


  


...och pynta min lilla hylla...


  

...åsså en av alla adventsstjärnor, dock den enda som fått komma upp ur lådorna än så länge :-)

Hoppas att ni har haft en skön första advent alla där ute!


  

Av Malin - 23 november 2009 14:43

När är det okej att börja:

  • Julpynta?
  • Klä granen?

När brukar du sätta igång? Är du en sån som tar fram alltihopa veckan innan advent eller väntar du och tar bara fram stakar och stjärnor till första advent?


Själv ska jag nog erkänna att jag brukar smygstarta rejält! Till advent är det helpyntat, med ljusstakar, tomtar och hela kittet! Till Lucia brukar vi ta fram granen också. Eftersom vi i regel aldrig firar julen hemma och åker runt en aning, så vill man ju hinna njuta av granen ett tag. Klapparna brukar också få ligga framme ett tag och de får vara ifred!


Undrar om det där har förändrats?  När jag var liten var det kvällen innan julafton som gällde, för våran riktiga, snea och väldoftande gran. Belysningen först och sen toppspiran, sen var det fritt fram för oss kids att hänga alla möjliga grejjer; allt från gammelmormors glaskulor (som mamma var dörädd om) till pyssel vi gjort i skolan. :-) I stereon spelades julmusik på kasettband och sen...sist av allt fick  klapparna som legat gömda (jaa, gömda och gömda, inlåsta då, för alla visste ju ändå var föräldrarna hade "gömt" klapparna) i förrådet, komma fram...ja det var magiskt! :-)


Nää...man kanske skulle ta och dra fram moppen och börja förbereda lite smått inför helgen? Gäller att motivera dottern också...lekrummet är allt annat än städat just nu :-)

Av Malin - 23 november 2009 09:42

Ja...så här kan det se ut när vi sätter igång :-)


  


Mysigt att surra, greja på och fika lite... Dottern 5 år fick också vara med...pärlade, klippte och klistrade tyg och surrade på :-)

  


Denna gjorde jag igår...trodde väl aldrig att jag skulle ha tålamod att sy lappar :-)

sen kunde jag inte sluta där, så jag fortsatte...men lite enklare...


  


...så nu finns det juliga kuddar att krypa ner i där i soffan :-)

Av Malin - 20 november 2009 20:27

Har såklart inte kunnat hålla mig...upptäckte att det finns allt lite jul både här och där hos oss...men säg det inte till nån...vill ju inte att det ska komma ut att jag har tjuvstartat i förväg:-)



Blossas vita glögg...slår allt! Min favorit. Vilken är din?


  


En röd liten jul-lykta som bara råkade få följa med hem från IKEA...enda misstaget jag gjorde var ju att inte råka köpa fler :-)


 


Köpte hem massor av clementiner idag! Nu smakar de helt underbart igen! För mig är söta clementiner = Jul. Fanns alltid en trälåda full med såna vid jul där hemma där jag växte upp.


     


...och så bildbeviset på att jag har lyckats få Amaryllisen att komma igen. Jo dom går faktiskt att ha i fler år! Min kommer att vara vit och krukan ska få sig lite vitlav och pärlor på blomjorden. De fina bokstäverna från house doctor fick jag av en bekant förra året under vår årliga kompis-mini-jul-middag.

Av Malin - 20 november 2009 20:15

...är väl en ganska bra kombination? Shoppade lite secondhand-fynd i går, för hela 60 kronor! Kolla in;



Zinkfat för 25 spänn. Här ska jag sen ha grön mossa av nått slag tillsammans med ljus och pärlor mm...

 


En liten bricka i nysilver för 15 kr. Vad som kommer hamna på den vet jag inte än, så kom  gärna med förslag :-)

 


Dessa två tyger kostade 20 kronor tillsammans.  Lite skrynkliga efter en omgång i tvättmaskinen...men det fixar jag sen :-) Tänkte sy jul-kuddfodral i lappteknik och ha i soffan sen :-)


Pysselkväll?

Jepp! Nu är en sådan bokad av mig och fru Lejon den yngre :-) En pre-pysselkväll! Nu på söndag efter 16-tiden hos någon av oss :-) Häng på!

 

Av Malin - 17 november 2009 18:33

Ja, vad säger ni som bor häråt eller bara är allmänt sugna? Om glöggparty at my place i december? Tänkte att vi kan ju styra upp det hela här! Några förslag:


Äta nått gott med lite anknytning till jul...

Dricka glögg och mumsa pepparkakor...

Byta en liten klapp för en symbolisk summa


...och sen bara ha det allmänt trevligt :-) Häng med! Häng på och kom med förslag!



Ovido - Quiz & Flashcards